среда, 1 марта 2017 г.

Перелік книжок для освіченої людини


Ви зустрічали статті такого змісту: "100 книг, которые должен прочитать каждый образованный человек. А сколько прочли вы?" Все ніяк не могла зрозуміти, що мені в цьому не подобається. Кожен раз виникало питання - а хто автор переліку і чому в ньому немає ще ось такої книжки, або такої? І чому обов'язково я маю прочитати ось це?
Вчора, в черговий раз зачіпившись за такий пост, зрозуміла. В нагоді став семінар Евгения Бардина, на якому я нещодавно була по профайлінгу. В даному випадку це яскрава демонстрація зовнішньої і внутрішньої референції.
Внутрішньореферентна людина сама собі складе перелік літератури, який вона прагне прочитати і їй байдуже, наскільки вона відповідає стандартам освіченої людини за чужим переліком. Зовнішньореферентним людям, навпаки, буде байдуже, хто склав перелік (перевірено неодноразово) - вони будуть перевіряти, скільки з нього вони прочитали і ставити сумні смайли в коментах: "Я лише 25 прочитав (((" або "мені соромно, але я прочитала лише половину".
Цікаво, що всі переліки, які я бачила, мають переважну спрямованість на російську літературу. З української там максимум Гоголь. Далі можна розвивати думку: а що з приводу цього переліку думають австралійці, европейці, американці тощо. Чи вважають вони ті ж самі книжки обов'язковими, щоб мати статус освіченої людини? І чи має бути в переліку, наприклад, Шевченко?
Коротше, ми просто різні - зовнішньореферентні і внутрішньореферентні )

Комментариев нет: